Generally festivals, which are worship and praying days to the gods, are public or private celebrations for
commemorating an event that worth to remember, a hero, harvest of a crop or any kind of social phenomena.
They reflect the culture, ethos, ideology and social identities of a society by the activities and rituals they contain.
Festivals, which dissolve the monotony of daily life, are re-animations of sacred time, time of beginning and
creation of the universe. These animations are fixed to the some special periods of the year, like regeneration,
season changes, beginnings or ends of agricultural activities and important events of family or social life. In
ancient Greece and Western Anatolia, festivals that are celebrated for honouring the gods were organized not in
accordance to the phases of the moon but to the special calendars dedicated to gods and goddesses. For this
reason, years, which are twelve divison of a year that called as calendar month, differ from city to city as they
were denominated according to major and important festivals they contain. In this study, festivals that are
organized and celebrated in accordance to months in ancient Athens and elements of these festivals that provide
unity in social life will be studied.
Genel olarak şenlik, tapım ve tanrılara dua günleri olup anılmaya değer bir olayı, bir kahramanı, bir ürünün
hasatını, kısacası bir topluluk tarafından herhangi bir şey onuruna düzenlenen kamusal veya özel kutlamalardır.
Şenlikler, içinde barındırdığı etkinlik ve ritüeller ile toplumun kültür, dünya görüşü, ideoloji ve sosyal kimlikleri
yansıtmaktadır. Günlük yaşamın tekdüzeliğine son veren şenlikler kutsal zamanın, evrenin başlangıcı ve
yaratılması zamanının yeniden canlandırılmasıdır. Bu canlandırmalar yenilenme, mevsim değişiklikleri, tarımsal
çalışmaların başı ya da sonu, aile ya da toplum yaşamının önemli olayları gibi yılın bazı ayrıcalıklı dönemlerinde
yer almaktadır. Eski çağlarda Yunanistan ve Batı Anadolu’da da tanrılar adına kutlanan şenlikler ayın evrelerine
göre değil, tanrı ve tanrıçalara adanmış resmi takvime göre düzenlenirdi. Bu nedenle bir yıl takvim ayı olarak
adlandırılan on iki bölümünden her biri olan aylar, büyük ve önemli şenliklerinden adlarını aldığından kentten
kente farklılık göstermektedir. Bu çalışmada, eski Atina’da aylara göre düzenlenip kutlanan şenlikler ve bu
şenliklerin toplum yapısında birliği sağlayan unsurları ele alınmıştır